luni, 22 februarie 2010

Standardul ISO 9001


Conceptul calitate se utilizeaza in toate domeniile vietii economice si sociale. Calitatea produselor sau serviciilor oferite de organizatii constituie criterii de baza pentru a obtine satisfactia clientilor si profitabilitatea organizatiilor. Indeplinirea cerintelor referitoare la calitate determina satisfactia clientilor si ar putea duce la reducerea costurilor, cresterea profitabilitatii si asigurarea competitivitatii produselor / serviciilor pe piata.

Managementul calitatii reprezinta ceea ce face organizatia pentru a se asigura ca produsele / serviciile sale indeplinesc cerintele clientului in privinta calitatii, precum si cerintele de reglementare aplicabile produsului / serviciului.

ISO 9001 este unul din standardele familiei ISO 9000 referitoare la sistemul de management al calitatii. Acest standard furnizeaza un set de cerinte standardizate pentru un sistem de management al calitatii, independent de domeniul de activitate sau marimea organizatiei in care se implementeaza sau daca aceasta este din sectorul public sau privat. Fiecare organizatie se considera unica. Totusi, standardul ISO 9001 se poate aplica atat intr-o organizatie mare, cat si in una mica, intr-o companie multinationala, in administratie, in productie, dar si in organizatii furnizoare de servicii.

Standardul ISO 9001 prevede care sunt cerintele pe care orice organizatie trebuie sa le indeplineasca, fara a impune cum trebuie indeplinite in situatia particulara din fiecare organizatie.

Standardul ISO 9001 furnizeaza un cadru verificat pentru o abordare sistematica a managementului proceselor organizatiei, astfel incat produsele si / sau serviciile furnizate clientilor sa satisfaca asteptarile acestora.

Pentru a avea clienti multumiti, organizatia trebuie sa le indeplineasca cerintele.

Orice organizatie poate sa-si implementeze si / sau sa obtina certificarea sistemului de management al calitatii fata de acest standard, fara ca certificarea sa fie o cerinta obligatorie a acestui standard.

Implementarea ISO 9001 poate ajuta orice organizatie care doreste sa-si imbunatateasca modul de lucru si de management.

www.quasaro.ro

SR EN ISO 14001:2005

Implementarea unui sistem de management de mediu, conform cerintelor din SR EN ISO 14001:2005 “Sisteme de management de mediu – Cerinte cu ghid de utilizare”, presupune implementarea unor metode care permit intreprinderilor sa-si reduca impactul asupra mediului.

Este o investitie pentru viitor care-i permite sa raspunda in mod eficace presiunilor externe si interne privind protectia mediului.

In afara de faptul ca organizatia trebuie sa respecte cerintele legale, ea trebuie sa satisfaca si cerintele tuturor partilor interesate:
  • Clientii impun furnizarea de produse si servicii care sa aiba un impact minim asupra mediului. Marile intreprinderi impun furnizorilor sa protejeze mediul inconjurator pentru ca nu cumva imaginea lor sa fie afectata de eventuale poluari cauzate de acestia; 
  • Colectivitatile care sunt din ce in ce mai mult sensibile la problemele legate de protejarea mediului inconjurator; 
  • Angajatii direct interesati de impactul aspra mediului pe care-l are activitatea desfasurata de organizatia in care lucreaza; 
  • Firmele de asigurare care fixeaza prime ridicate in caz de risc de afectarea mediului inconjurator; 
  • Investitorii si bancherii care evita sa investeasca in firme care prezinta un risc pentru mediu. 

Dezvoltarea sistemului de management de mediu cu respectarea cerintelor standardului SR EN ISO 14001:2005 permite organizatiei sa-si tina sub control consumurile si, in consecinta, cheltuielile cu perspectiva realizarii profitului scontat, sa se integreze in cerintele de reglementare reducand pierderile datorate platii amenzilor, sa-si imbunatateasca imaginea si sa mobilizeze personalul intr-un proiect international.

Integrarea sistemului de management de mediu in cadrul intreprinderii se poate face in mod progresiv:
  • Se identifica aspectele de mediu si aspectele semnificative; 
  • Se stabilesc si se implementeaza metode de reducere a impactului asupra mediului; 
  • Se dezvolta un sistem de management de mediu conform cerintelor SR EN ISO 14001:2005, sistem care se poate integra cu sistemul de management al calitatiis 
  • Se certifica sistemul de management cu un organism de certificare; 
  • Se imbunatateste continuu prin urmarirea obiectivelor si indicatorilor de performanta in domeniul mediului si implementarea actiunilor corective si preventive. 

Astazi, putem afirma ca implementarea sistemului de management de mediu este indispensabila tuturor organizatiilor care doresc o dezvoltare durabila si sa-si pastreze sau chiar sa-si extinda segmentul de piata.

www.quasaro.ro